Lapland!! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van emmamerelopreis - WaarBenJij.nu Lapland!! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van emmamerelopreis - WaarBenJij.nu

Lapland!!

Door: Emma & Merel

23 April 2008 | Zweden, Stockholm

Lieve allemaal,

Op een avond in Nice, waar we Nederlandse tv hadden, zaten we te kijken naar Gordon in Lapland!! Wij werden er helemaal enthousiast van en besloten om een ticket te boeken naar Lapland! Zo gezegd, zo gedaan!

Hier dus een bericht vanuit het witte, zonnige en helemaal niet koude (4gr.) Kiruna, een stad in Lapland!

Woensdag 16 april zagen we elkaar, na 4 dagen zonder elkaar te moeten hebben doorgebracht, om 5:55uur op Schiphol! Nadat we uitgebreid de ´eenzame´ dagen zonder elkaar hebben besproken, kwamen we erachter dat we alweer helemaal aan de andere kant stonden van Schiphol aangezien we helemaal niet aan het opletten waren! Wij weer terug en gelukkig net optijd nog onze bagage ingeleverd en na een half uurtje stegen we op richting Kopenhagen! Jaja, 2x stoppen voordat we in Lapland aan zouden komen! Gelukkig hadden we allebei heeeel goed geluisterd en wisten we dat onze bagage automatisch zou worden overgeladen ;( Dus wij stonden gelukkig niet bij de bagageband tot 15minuten voor vertrek te wachten op onze bagage! Toen we zagen dat er niemand anders meer stond dan wij en er niets meer op de band kwam, gingen we toch twijfelen. Dan maar snel inchecken, wat dus blijkbaar ook niet hoeft bij een overstap:). Van Kopenhagen vlogen we naar Stockholm. In het vliegtuig kwamen we erachter dat we geen adresgegevens van ons hotel hadden, ach ja, op ieder vliegveld hebben ze internet, toch???!!
Totdat we landden op een snelweg naast een schuur, voor Lapse begrippen is dit het vliegveld!! In geen verre verte internet te vinden dus maar weer een hulplijn in Nederland inzetten! We besloten een auto te huren, aangezien een auto huren voor 2 dagen even duur is als een taxi van het vliegveld naar Kirna-stad. We zijn naar de dichtsbijzijnde I-point gereden waar we het hotel hebben weten te vinden! Er zijn er namelijk maar 3 in heel Kiruna:).

Nadat we de koffers in het hotel hadden gedumpt, zijn we naar het Ice hotel in Jukkasjärvi gereden! (zie foto´s)! Hier hebben we uitgebreid rondgewandeld en gesleed!! We waren helemaal verbaasd en enthousiast over het Ice hotel.
Nadat we wat hadden gegeten zijn we 's avonds weer terug gegaan naar het Ice hotel om het Noorderlicht te zien! Wat een ontzettend mooi uitzicht! Ook erg romantisch!

Donderdag 17 april zijn we weer naar onze vrienden van het I-point gegaan en hebben een aantal excursies voor de week geboekt! Daarna zijn we over de E10 (enige snelweg tevens hier) gaan rijden en bij een aantal mooie stukjes gestopt om te genieten van het uitzicht en om beren en elanden te zoeken, helaas, dit mocht niet baten! Vervolgens doorgereden naar een enig winkeltje waar we hard hebben gelachen om de geitenwollen sokken en Lapse schoenen! Aangezien het toch wel wennen was om ineens in de kou te zijn, hebben we heeeerlijk een avondje sauna gedaan in ons luxe hotel!!

Vrijdag 18 april hadden we tot 14:00uur de auto dus daar wilden we wel gebruik van maken. Vandaag zou het Ice hotel afgebroken worden en wij waren erg benieuwd hoe dat zou gaan. Toen we daar aankwamen bleek het nog helemaal niet zo ver te zijn dus zijn we doorgereden naar de oudste houten kerk van Lapland!
Toen zijn we naar een elandenpark gereden. We weten niet of de elanden op vakantie, aan het vergaderen of met het Noorderlicht vertrokken waren, in ieder geval geen eland te bekennen! Gelukkig was het maar 1uur en 15 minuten rijden over die ontzettende, helemaal niet saaie E10! We waren netjes om 14:15uur thuis omdat de Skoda opgehaald zou worden. Toen dat eenmaal was gedaan zijn we naar de sauna en bubbelbad gegaan waar we een heerlijk glaasje Lapse bubbels hebben gedronken!!
'S avonds vonden we het hoogtijd om weer met de beentjes van de bank te gaan en Lapse hunken te ontdekken!! ;)
Het was een erg gezellige avond en we hebben veel lol gehad! Terug verliep iets minder soepeltjes door de gladheid, Emma is nogal hard gevallen, merkte ze pas 's ochtends toen ze op haar elleboog leunde!! (behoorlijk blauw).

Zaterdag 19 april ontwaakten we met een klein katertje en we besloten om vandaag heeeerlijk een saunadagje te hebben en
's avonds lekker uit eten te gaan en naar de bios te gaan, naar de film Rambo!! Niet dat dit uit vrije keuze was hoor maar ze hebben hier 1x per week een verandering van film. En deze week vielen wij dus met onze neus in de sneeuw!

Zondag 20 april werden we opgehaald voor onze 1e excursie, een huskysleetour! Door 12 lieve, mooie, onschuldige huskys zijn we door de bossen, over meren en heuvels getrokken! Het was echt een ontzettende leuke ochtend! Toen we weer terug bij het hotel werden gebracht, zijn we naar de skipiste gewandeld om hier heerlijk na te genieten in de zon van deze te gekke ochtend!! Terug rollend door de sneeuw en glijdend op onze bibs, zijn we teruggekeerd naar ons stulpje waar een heeeerlijk diner op ons wachtte! Dit bleek echter niet zo. We hadden wijs besloten om weer een keer op onze kamer te eten dus we hadden heerlijk ingeslagen bij de lokale supermarkt! Hummm, Emma nam een hapje van een beschimmeld broodje en Merel stikte bijna in een groen uitgeslagen zuur knakworstje!! Dan maar koekjes en chips als avondmaal!

Maandag 21 april hebben we overdag niet zoveel gedaan. Wel weer lekker gewandeld door de sneeuw en een warme lunch genomen aangezien we 's avonds onze 2e excursie hadden! We werden weer netjes opgehaald om 18:00uur en gereden naar een plaatsje 20km hier vandaan waar we een sneeuwscootertocht hadden! Wij waren er alle2 van overtuigd dat we achterop een scooter zouden zitten maar dit bleek niet zo! We hadden samen 1 scooter! In eerste instantie leek het eng maar het was echt supervet! Heerlijk gecrosst door de bossen, over meren en heuvels!! Bij terugkomst werden we ontvangen door de vrouw met een heerlijk kopje thee bij haardvuur waar we nog uitgebreid hebben gezeten en gekletst! Nadat ze ons nog wat had verteld en laten zien over het landschap van, en Lapland zelf, zijn we weer teruggebracht naar het hotel!

Dinsdag 22 april zouden we misschien met een excursie naar de mijnen gaan maar er was helaas te weinig animo! Dat was jammer want Kiruna is erg bekend vanwege de mijnen! Wat er precies uit de mijnen wordt gehaald is ons niet helemaal duidelijk, maar het wordt ironore genoemd. Wat het precies is, dat hebben we dus niet kunnen ontdekken!
We hebben uiteindelijk zelf een poging gedaan om naar de mijnen te gaan maar het was én te gevaarlijk dus we wisten dat we er niet in zouden komen, én we zakten bij elke stap tot onze oksels in de sneeuw! Liep dus ook niet erg lekker en vlot! We zijn toen weer naar het centrum gelopen voor een warme choco en hebben 's avonds heerlijk gegeten in het hotel!

Vandaag, woensdag 23 april, hebben we heerlijk ontbeten en we gaan zo naar de piste om lekker te skien. Helaas is de piste pas om 15:00uur open dus moeten we nog even geduld hebben! Morgen vliegen we naar Stockholm waar we de laatste 3 dagen zullen doorbrengen! Hierover lezen jullie heeeel snel hoe het was!!

Heel veel liefs en Lapse zoentjes van ons!

• 23 April 2008 - 12:01

Yara:

Klinkt goed empie!! Ben zo jaloers, ik haat reisverhalen lezen ;-)))
    Wanneer kom je naar NL? voor Koninginnedag toch?
    Dikke lebber
    XX

• 23 April 2008 - 12:04

Laurens S.:

Lekker bezig dames!

• 23 April 2008 - 12:17

Beth:

mismo wat een verhaal weer, super leuk hoor, maar jeetje wat een lange reis om daar aan te komen haha!! huskeesleeen geweldig!! heb ik ook gedaan samen met husky binky hehe;)
    En de mijnen wow wat een attractie j ammer dat het niet doorging! mm maar choco drinken is ook lekker,
    nou meiden geniet er nog van, en meer kan niet wachten tot we weer terug zijn!!
    dikke kusssss

• 23 April 2008 - 12:18

Emma En Merel:

Sorry allemaal maar het lukt niet om nu de foto's erop te zetten! Die volgen asap!

• 23 April 2008 - 12:32

Timo:

Klinkt allemaal echt vet! Moet ik ook nog maar eens gaan doen. Denk dat alle mensen die jullie eerst aanmoedigden om naar andere werelddelen te gaan, zich nu wel bedacht hebben als je hoort wat er in Europa allemaal te beleven is!
    Tot snel!
    kus

• 23 April 2008 - 13:03

Sarah:

Wow! Klinkt goed! Ik dacht dat je eerst naar NL zou komen voor queensday en daarna pas naar zweden, stockholm etc. zou gaan. Ben ik nou gek? Anna staat op knappen he! Ben zo benieuwd! Ik mail haar ongeveer elke dag nu om te vragen of ze al zo ver is, haha.
    Oh ja, 10 en ik hebben onze vakantie geboekt: 9 mei vliegen we naar Maleisie, paar dagen cultureel doen in Kuala Lumpur. En daarna 17 dagen tjilluh op Bali. Ben je nu eindelijk ook eens jaloers op mij?
    Hele dikke zoen en knuffel op je mooie snoetje.

• 23 April 2008 - 13:14

RIMBO:

Zijn die lappen een beetje van de RIM

• 23 April 2008 - 13:56

Annegien:

Wowo wat vet allemaal weer. Ik weet niet wat ik allemaal uit de kast moet gaan halen als je strax hier bent hoor Merel maar jij gaat je zeker vervelen.... hahaha. Veel plezier nog

Dikke kus uit DC

Annegien

• 23 April 2008 - 14:03

Laura:

Hey meiden,
    Ik hou helemaal niet van de kou,
    maar hoe jullie het beschrijven klinkt echt geweldig en je geloofd het niet maar nu: WIL IK OOK!!

Neem wat sneeuw voor je mee!
    Kus
    laura v

• 23 April 2008 - 14:51

Kat:

iron ore = ijzererts

Iron ores are rocks and minerals from which metallic iron can be economically extracted. The ores are usually rich in iron oxides and vary in colour from dark grey, bright yellow, deep purple, to rusty red. 98% of the mined iron ore is used to make steel.

Veel plezier nog - hoop je volgende bezoekje te kunnen zien!

Katherine

• 23 April 2008 - 16:17

Sop:

Haaay!
    is die witte achterkant symbool voor de sneeuw?? haha vet! wat een leuke verhalen weer zeg! lijkt me superleuk dat ijshotel etc etc!nou meiden geniet er nog maar van en zorg dat je niet bevriest!!

Kusss Sophie

• 23 April 2008 - 17:23

Stephaniehiii:

dag lieve schatjes!
    Ik geniet volop van jullie adventures :D
    ..en ik blijf het mega stoer vinden!! hahaha

Enjoooooooooooooy ;-)

Warme knuffels van moi!

• 23 April 2008 - 17:23

Martine:

Meiden wat beleven jullie toch veel!
    Ik zou haast jaloers worden!
    Maar niet heus hoor, want ik gun het jullie van harte en hoop dat je nog veel meer leuke dingen gaat meemaken!
    Heel veel plezier , liefs van ons allen,
    martine

• 23 April 2008 - 17:52

Eef:

Zooo tof man wat jullie allemaal doen!!Geniet er nog maar lekker van, het werkende leven gaat echt niet over rozen merk ik nu alweer!!Is het eindelijk mooi weer in NL, moet ik werken de hele dag!!Maarja volgende week lekker koninginnedag!!Heb er zin an, en donderdag lekker of zuipen of hangen he meer?? Maar eerst nog even volop genieten van je tripje!!Heel veel plezier nog en ik hoop dat jullie toch nog beren en elanden tegenkomen!!
    dikke kussss Eef

• 24 April 2008 - 07:09

Marie Anne:

Lieve meiden dat is weer een fantastische reiservaring.Zijn jullie niet van de scooter gevallen???Geniet nog lekker van de reis.Veel liefs en dikke kus.

• 24 April 2008 - 08:25

Mees:

Chicks! Wow super vet! Klinkt helemaal goed, zeker wel even een overstap van het lekkere warme zuiden naar het noorden?! Super leuk dat jullie zo veel dingen doen daar, echt tof die sneeuwscooters! Meer,Carlijn is al ernstig aan het nadenken over wat voor top outfit we kunnen aantrekken op koninginnenacht! Wordt een mooi feestje! Meiden geniet er nog ff van! Dikke Lapse zoen terug (al heb ik geen idee hoe die is, misschien met een geite wollen sok ertussen?)

• 24 April 2008 - 09:09

Nina:

Em!
    Wat klinkt het allemaal goed! Ben stiekum erg jalours ;-)

x nina

• 24 April 2008 - 09:18

Floor:

Whaaaaah vet!!!! hahaha, de elanden met vakantie of naar een vergadering, ghighih! heerlijk joh! geniet en heeeeel veel plezier in Stockholm!! xjes!!

• 24 April 2008 - 17:02

Fleur2:

GAAAAAAAAF! tot 5 mei!!!!

• 25 April 2008 - 16:45

Ike:

Geniet nog even van de kou en ik zie je op koninginnedag :D

xx

• 27 April 2008 - 14:18

Noor:

Hey ladies, wat super dat jullie alweer in lapland zitten! Enjoy de laaste paar dagen, en tot het popje!!! Ps. Ik wil foto's !!!

• 04 Mei 2008 - 12:22

Jos Uit Oosterbeek:

prachtige verhalen. de sleetocht met die lawaaiige blaffers herinner ik me als een zeer memorabele. Laplasnd is een feest. wel vind ik de lapse vrouwen er niet zo appetijtelijk uitzien. volgens ons veel inteelt en alcoholisme. Van dat laatste hebben jullie natuurlijk geen last
    tot gauw